Ursprungligen publicerad på https://hangcheck.se/2015/01/17/joakim-hindemith-tipsar-om-termik-pa-jylland/
Ni kanske frågar er varför man ska åka till till Danmark för att flyga? Efter ett härligt flygäventyr under Danish Open 2014 kan jag ge både häng- och skärmflygare tio goda anledningar varför man skall åka dit. Inte minst för att hygge sig.
1. Historiken
Danish Open håller på i en hel vecka, ofta första veckan i juni och har dessutom klass 2-status vilket jag värdesätter då det är en kvalitetsstämpel på hela arrangemanget. Jag har flugit där varje år sedan 2010 så det var naturligt att återvända dit även 2014. Eftersom jag bor i Skåne ligger det ju nära till hands.
2. Flygstället
Fältet ligger ganska centralt på Jylland och omgärdas av stora sandmarker. En halvmil från hängflygcentret ligger Danmarks segelflygcentrum och det är mycket vanligt att de drar sina segelflyg ut över Fasterholt och släpper där vilket borgar för att man startar i ett bra område. Jylland är inte riktigt så platt som man kanske tror, men man har ändå nästan hela tiden ett stort antal landningsmöjligheter inom räckhåll. Att flyga över Silkeborg där Danmarks högsta berg, Himmelbjerget, tornar upp sig med sina imponerande 147 höjdmeter över havet är otroligt vackert. Där fungerar termiken väldigt bra men det finns inte lika många landningar.
3. Bogsermetoden
Detta trodde jag aldrig jag skulle säga, men med tanke på stället och erfarenheten är bilbogseringen som de använder en optimal startmetod. Jag brukar annars framhålla flygbogsering, men inte här. Vanligtvis är vi 13-16 piloter och det brukar ta en timme att få upp alla i luften och under mina fyra tävlingar har vi aldrig behövt avbryta bogseringen på grund av tekniska problem eller incidenter. Deras system bygger på vändhjul med en lina, två bilar, enbart trolley’s, endast ikrokning under speedbaren, riktigt kraftiga veklänkar och radiokontakt med bilen. I bra vind är releasehöjden 450-500 meter och i svag vind (även sid eller back vind) får man 350 meter. På de senaste fyra tävlingarna har vi flugit 17 heat och jag har nog inte gjort mer än fyra bomstarter, så bilbogseringen fungerar bra.
4. Danska gemytet
Om detta kan man säga mycket men i korthet kan man beskriva det så här: god mat under ordnade former, ingen hetsar upp sig i onödan och god öl och skön stämning efter varje flyg. En extra bonus är att man kan förvara sin riggade vinge i hangaren över natten. Danskarna har ett uttryck att de ”hygger sig” och det översätter jag med att de njuter av livet på sitt sätt och avslutningsfesten med helstekt gris förgyller hela veckan.
5. Kostnaden
I startavgiften på ungefär 1200 kr ingår både bilbogsering och upphämtning. För en rimlig peng kan man övernatta i klubbstugan där det även finns tillgång till kök. Det kostar naturligtvis lite att ta sig till Jylland beroende på var man kommer ifrån, men det här är en billig tävling enligt min erfarenhet.
6. Banorna
Ungefär hälften av heaten är slutna, det vill säga trianglar eller out and return-banor på runt 50-75 kilometer. Luftrummet är lite begränsat både söderut och norrut så blåsiga dagar läggs oftast en rak eller dog-legbana med vinden ut till havet med mål på stranden. Det är en enormt skön känsla att starta över skog och sedan flyga tills landet tar slut. Beroende på vindriktning kan sträckorna ibland bli längre än 100 kilometer. Med tanke på bogseringen så används inte startgate utan tiden börjar räknas när du passerar startlinjen.
7. Statistiken
Av totalt 24 tävlingsdagar de senaste fyra åren har det blivit 17 godkända heat. Tre av åren fick vi fem av sex möjliga heat medan 2012 blev ett mellanår med bara två heat. Men då hade tävlingen tidigarelagts vilket uppenbarligen var ett misstag.
8. Flygcentret
Med både ett hängflygcenter (även skärmflyg) och segelflyget in på knuten så är Fasterholt ett riktigt flygmecka. Det bidrar säkert till att hålla borta trafikflyget som vill ha alltmer luftrum. Parallellt med Danish Open brukar det danska mästerskapet i segelflyg hållas vilket är roligt. Med så många i luften är det enkelt att hitta termiken och det är en häftig känsla att kurva innanför ett femtontal segelkärror vilket inte är ovanligt.
9. Organisationen
Tävlingsledningen är mycket erfaren och till sin hjälp har de ett imponerande antal funktionärer som kan området och kan lägga bra banor efter rådande förhållanden. Maxhöjden är 2.800 meter.
10. Familjevänligt
För er som har familj och vill ta med dem på tävling så ligger flygcentret väldigt nära Legoland. I juni är dessutom vädret behagligt och inte så mycket folk. Det är prisvärt och lätt att hyra en bra sommarstuga antingen i närheten av flygcentret eller ute vid kusten. Den som vill shoppa kan åka till de närliggande orterna Ikast och Herning som är relativt stora städer. Sist men inte minst är naturen fantastisk med stora hedområden och stränder i världsklass.
Text: Joakim Hindemith
Tidigare publicerad i Hypoxia 1/2015